hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Pesto och fetaostbiffar

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Pesto och fetaostbiffar

Kategori: Lunchtips

JA, jag vet ju att detta är en BAKblogg men jag vet också hur svårt det kan vara ibland att komma på vad man ska äta till kvällsmat. Standardfrasen "Vad ska vi äta ikväll?!" är man ju så trött på så det är inte klokt!
Därför ska jag dela med mig av mitt recept på Pesto och fetaostbiffar som är så fruktansvärt goda! Man kan ha dem till både pasta, ris eller potatisgratäng för att ge er några exempel. Ni kommer säkert på fler :)
Ni hittar också recept på kall Basilikasås som även är hur god som helst till grillat på sommaren!
Smaklig måltid!
 
 
Du behöver:
 
ca 800 g blandfärs
1 st ägg
2 tsk pesto med basilika
150 g fetaost
1,5 tsk oregano
 salt och svartpeppar
 
Gör så här:
 
Smula sönder fetaosten.
Blanda färsen med ägg, pesto, fetaost och oregano. 
Salta och peppra efter smak.
Gör ca 6 st ganska stora biffar.
Stek på hög värme först så att de får fin färg. Sänk sedan värmen så att biffarna blir klara i mitten.
(tid varierar beroende på biffarnas storlek)
 
Vi hade pasta och kall basilikasås till.
 
Kall basilikasås:

2,5 dl turkisk yoghurt
2,5 dl cream fraiche
1 kruka färsk basilika
lite salt
 
Gör så här:

Ta av bladen på basilikan och skölj dem i en sil.
Lägg dem i en bunke och klipp dem med sax till minde bitar.
Blanda med turkisk yoghurt, cream fraiche och lite salt.
Låt stå i kyl och dra till sig i minst 30 minuter.
Ju längre den står desto bätte.
 
 
 
Kommentera inlägget här: