hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Mazarinkakor med tosca

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Mazarinkakor med tosca

Kategori: Småkakor

Hej!!
Efter en vecka i Torekov och husvagnsboende så var det ganska skönt att komma hem till mitt stora kök igen :)
 
Min fina mormor kommer ofta med gamla veckotidningar då hon vet att jag gärna tittar på recepten.
Dessa Mazarinkakor som jag nu ska dela med mig av har jag spanat på ett tag.
Tyckte det verkade så himla märkligt eftersom det skulle vara kokt potatis i dem?!!
Kan det verkligen bli gott??
Svaret är JA det kan det :)
 
 
Ugn 175 grader.
 
Du behöver:
125 g smör
300 g mandelmassa
300 g kokt potatis
1 ½ dl strösocker
4 ägg
 
Tosca
¾ dl strösocker
¾ dl vispgrädde
75 g smör
½ dl honung
100 g mandelsplitter
50 g pistagenötter
 
Garnering
250 g mörk choklad
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Riv madelmassa och potatis.
Blanda smör, mandelmassa, potatis och socker till en smet.
Rör i äggen, ett i taget.
Bred ut smeten i en långpanna, ca 22x30 cm, klädd med bakplåtspapper.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter.
Kakan ska vara nästan genomgräddad och ha lite färg.
Tosca: Koka socker, grädde, smör och honung till det bildas gångar när du drar vispen genom smeten, ca 15 minuter.
Tillsätt mandel och nötter.
Bred ut toscan på kakan.
Grädda i övre delen av ugnen tills ytan har fått fin färg, 5-10 minuter.
Låt kakan svalna. Skär i rutor.
Garnering: Hacka chokladen och smält över vattenbad eller i micro.
Doppa eller pensla kakkanterna med choklad. Låt stelna.
 
 
 
Kommentera inlägget här: