hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Nötkaka med glasyr

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Nötkaka med glasyr

Kategori: Mjuka kakor

 
 
God eftermiddag!
Meningen var att jag skulle göra en kaka som min mamma brukade göra när jag var liten. 
Men jag fick troligtvis fel recept så det bidde en annan kaka :)
Men vad gör det när den blev minst lika god!?!?
Den försvann i ett nafs, det var precis att jag hann med att fota den. Så sorry för en lite trist bild!
 
 
Du behöver:
 
3 ägg
1,5 dl socker
150 g hasselnötter
1 tsk bakpulver
 
Glasyr
200 g smör
2 dl socker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Börja med att mala hasselnötterna.
Jag använder en gammal hederlig makapär som man vevar manuellt.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda i de malda hasselnötterna och bakpulvret.
Häll smeten i en smörad och bröad sockerkaksform.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter.
Ta ut kakan och låt den svalna.
Undertiden gör du glasyren.
Smält smör. Blanda i övriga ingredienser. 
Låt koka några minuter under omrörning.
 
Stjälp upp kakan på ett fat och häll glasyren på kakan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: