hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Päronbiskvier

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Päronbiskvier

Kategori: Småkakor

Gomorgon alla fina!
Hade jag kunnat så hade jag bakat dygnet runt för tillfället, har så många idéer!
Men verkligheten är ju att jag egentligen har fullt upp med mina tre busungar till barn :)
Så idag blir det pulkaåkning och annat bus för hela slanten!
 
I fredags bakade jag dessa små biskvier, gjorde dubbel sats och fyllde hälften med päronsmörkräm och hälften med chokladsmörkräm.
Tycker de blev lagom stora och himmelskt goda!
 
 
 
Du behöver:
200 g mandelmassa
½ dl socker
1 äggvita
 
150 gram smör
1 ½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
några droppar päronessens eller 3-5 msk kakao
 
150 g mörk choklad
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan och blanda ihop med socker och äggvitan.
Spritsa ut små bottnar, ungefär som en femkrona, på ett bakplåtspapperklädd plåt.
Grädda i ca 10 minuter eller tills de får fin färg.
Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser till en slät smet.
Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna.
Ställ dem i kylen i minst 1 timme.
Smält chokladen i en skål i micron.
Gärna en lite mindre skål så att du lätt kan doppa dem utan att nå bottnen.
Doppa dem i chokladen, vrid dem lite så att överflödig choklad rinner av.
Förvaras i kyl och det går även bra att frysa dem.
Snacka om lyxfika att ta upp vid oväntade besök! :)
 
 Inspirationen hittade jag på Jennys Matblogg
Kommentera inlägget här: