hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Mintkakor

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Mintkakor

Kategori: Småkakor

Hej alla bloggläsare!
Måste bara börja med att säg hur himla gla' jag blir när jag ser att det har varit fullt med läsare här fastän jag inte har varit så aktiv sista tiden!
Jag får passa på att önska alla god fortsättning på det nya året och jag hoppas nu att inte att allt för många av er har avlagt nåt dumt nyårslöfte om att avstå socker?! :)
 
Dessa små söta mintkakor går hyffsat snabbt att slänga ihop och skulle passa utmärkt på barnkalas!
Min stora tjej Nova som är 4 år tyckte det var superkul att stansa ut stjärnor med pepparkaksformar :)
Man kan använda vilken form man vill och vilket strössel man vill, det är bara att låta fantasin flöda!
 
 
 
Du behöver:
1 äggvita
3-4 droppar pepparmintsarom
1 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker
200 g mörk choklad (ljus går också bra)
 
Garnering
valfritt strössel
 
Gör så här:
Vispa äggvitan till ett skum.
Droppa i pepparmintsaromen.
Tillsätt vanilj och florsocker.
Blanda ihop allt till en fast och smidig massa.
Degen ska gå att kavla ut.
Strö florsocker på bakbordet och kavla ut massan, ca ¾ cm tjock.
Gör den inte för tunn för då blir de svåra att doppa i chokladen. Så hellre små och tjocka :)
Stansa ut kakor med valfri form, ca 3 cm i diameter.
Knåda ihop resterna av degen och kavla ut den på nytt.
Lägg mintkakorna på ett bakplåtspapper och låt dem stela en liten stund.
Smält chokladen över vattenbad. Doppa kakorna eller pensla dem.
Strö på strössel och låt chokladen stelna.
Förvara dem i kylen i en burk med tätslutande lock.
 
Receptet har jag hittat här.
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: