hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Daimtryffel

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Daimtryffel

Kategori: Godis

Godmorgon!
Har blivit lite dåligt med inlägg några dagar. Det är ju så när man har tre barn, ibland blir det inte mycket tid över till annat ;) Go ungarna!
Ni som sitter och funderar på att slänga ihop lite påskgodis, kolla in dessa godbitar!
Jag är inte så förtjust i mörk choklad egentligen men dessa var riktigt goda.
Till och med Dennis som verkligen ratar mörk choklad har varit och norpat en och annan i kylskåpet, hihi :)
Jag testade även att göra dem med mjölkchoklad men det blev ingen hit alls enligt mig!
 
 
Recept från tidningen Hembakat Nr 2
 
Du behöver:
200 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 1/2 förp dubbeldaim (84g)
 
Gör så här:
Hacka chokladen i mindre bitar.
Koka upp grädden i en kastrull.
Dra av kastrullen från plattan och låt chokladhacket smälta i den varma grädden.
(Be gärna någon röra medans du häller i chokladhacket, jag upplevde att smeten blev bättre om någon rörde hela tiden)
Rör tills smeten blir blank och fin.
Låt tryffelsmeten svalna men inte tjockna.
Ställ ca 40 st ischokladformar (aluminium) på en bricka.
Hacka daimen i mindre bitar.
Lägg lite av hacket i formarna.
Klicka ner chokladen ovanpå, ända upp till kanten.
(Jag hällde smeten i en 3 liters fryspåse som jag använde som spritspåse. Klipp bara ett litet hål. Supersmidigt då det inte blev något kladd alls.)
Toppa med Daimhack.
Låt tryffeln stelna i kylskåpet och förvara den sedan kallt i en burk med tättslutande lock.
(Jag hade min i kylsåpet på bricka i två dagar och de höll sig fina.)
 
Glad påsk!
 
Kommentera inlägget här: