hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Gifflar

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Gifflar

Kategori: Bröd, Mellis

Hej alla livsnjutare ;)
Här kommer ett riktigt gott recept på gifflar som jag gjorde för ett par veckor sedan.
Trodde att det skulle vara mycket svårare att baka gifflar men de blev både goda och fina att titta på :)
Receptet hittar du nedan men vill du se steg för steg hur man gör så tryck här: http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/sa-gor-du-snygga-goda-gifflar/ 
Lycka till!
 

25 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
1 tsk salt
20 g smör, rumsvarmt
6–7 dl vetemjöl

Pensling & garnering
1 ägg
semsamfrön

GÖR SÅ HÄR

1. Smula jästen i en bunke och tillsätt mjölken. Rör om tills den lösts upp.

2. Tillsätt salt, smör och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop all till en smidig deg. Knåda den krafigt i några minuter så glutentrådarna blir starka och brödet luftigt.

3. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 min.

4. Dela degen i två bitar. Kavla ut dem till rundlar, ca ½ cm tjocka på ett mjölat bakbord. Dela rundlarna i åtta trekantiga bitar med en slicer eller en vass kniv.

5. Rulla ihop de trekantiga bitarna från den breda sidan mot spetsen. Böj rullarna något och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 230 grader.

6. Pensla gifflarna med uppvispat ägg och strö över sesamfrön.

7. Grädda bröden mitt i ugnen i 12–15 min. Låt dem svalna på ett galler.

 
 
 
 
Kommentera inlägget här: