hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Havre & Linfrölimpa

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Havre & Linfrölimpa

Kategori: Bröd, Mellis

Hejsan allihop!
Har precis njutit av detta brödet till mellis :)
Ett superenkelt bröd som verkligen är värt att testa! 
 
Receptet kommer från tidningen Hembakat nr 3 
 
 
Detta behöver du:
2 dl havregryn
1 1/2 tsk salt (jag tog bara 1 tsk, räckte gott och väl enligt mig)
2 dl vatten, kokhett
25 g jäst
2 dl mjölk, ljummen
1/2 dl hela linfrön
1/2 dl rågkross
2 msk rapsolja (jag använde solrosolja då jag inte hade rapsolja hemma)
ca 5 dl vetemjöl
 
Garnering:
havregryn
 
Gör så här:
Blanda havregryn och salt i en bunke. Häll över kokhett vatten och rör om. Låt blandningen svalna.
Smula ner jästen i havregrynsblandningen och tillsätt den ljumma mjölken. Rör om ordentligt så att jästen löses upp.
Tillsätt linfrön, rågkross, olja och mjöl, lite i taget. Blanda ihop allt ordentligt till en kladdig deg. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
Knåda ihop degen med mjölade händer och forma den till en limpa. Lägg den i en smord limpform, ca 2 liter.
(Jag lade i ett bakplåtspapper i min limpform på 1,5 l)
Låt den jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla limpan med vatten och strö över havregryn. Grädda brödet längst ner i ugnen i 40-50 minuter. Låt det svalna i formen.
(Jag fick lägga lite aluminiumfolie över brödet sista 5-10 minuterna för att det inte skulle bränna på ytan. Jag hade brödet inne i totalt 40 minuter.)
 
Ät med smör och ost på! :) Mums!!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: