hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Havre och fröknäcke

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Havre och fröknäcke

Kategori: Bröd

Upp och hoppa!
Idag ska jag äta detta goda knäcke till frukost!
Det är lika gott med smör och ost på som att smula det över filen.
 
 
Detta behöver du:
1 1/2 dl havregryn
1 dl rågmjöl
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
1 tsk honung
2 krm salt
2 1/2 dl hett vatten
 
Garnering 
flingsalt
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader.
Blanda ihop alla ingredienserna utom vattnet i en bunke.
Koka upp vattnet och häll det över de andra ingredienserna. Rör om ordentligt.
Kavla ut den kladdiga degklumpen till en tunn rektangel på en plåt, mellan två bakplåtspapper.
Pensla gärna lite olja på det undre pappret så det lätt lossna efter gräddningen.
Dra bort det övre pappret och strö över lite flingsalt.
Skär ett rutmönster i degen med en pizzaslicer eller kniv, ca 4x5 cm stora rutor.
Grädda mitt i ugnen i ca 60 min. Om det fortfarande är lite segt i mitten låter du brödet stå kvar i ugnen på eftervärmen. (jag hade inte mitt bröd inne riktigt 60 minuter)
 
Receptet är från Tidningen Hembakat nr 2.
 

KOMMENTARER:

  • Lisa Larsson Follin säger:
    2014-04-20 | 07:53:08

    Ser mkt gott ut! Fick detta receptet av min svärmor också men har inte testat ännu! Men det är verkligen såå gott :)
    Kram

    Svar: Tycker verkligen du ska testa dessa Lisa :) Kram på dig!
    Lizette

Kommentera inlägget här: