hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Pizzabullar

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Pizzabullar

Kategori: Mellis

Jag tycker det är så svårt att komma på bra mellis till Nova. Så idag testade jag göra pizzabullar!
Jag önskar att jag kunde länka till doften som är i vårt kök just nu, det doftar så himla gott!
Man kan göra pizzabullar på massor av sätt, med jäst, utan jäst och fylla dem med precis vad man vill ;)
Här får ni en variant med två av mina egenkomponerade fyllningar. Jag ber om ursäkt för att det inte är några exakta mått på fyllningarna men jag tog lite på måfå :)
 
 
Går att frysa och micra!
 
Deg:
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker (detta hoppade jag över)
1 st ägg
13 dl vetemjöl
 
Fyllning 1:
lite ketchup att breda på den utkalvade degen
rökt skinka
riven ost
liten burk champinjoner
liten burk annanas
 
Fyllning 2:
ca 2 tsk pesto med basilika att breda på den utkavlade degen
fetaost
skinka
 
Pensling:
1-2 st ägg
ev lite riven ost
 
Gör så här:
Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölkblandningen och salt ( ev socker). Rör om så att jästen smälter.
Tillsätt ägget och ca 13 dl mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Den ska släppa från kanten.
Låt jäsa i 30 minuter.
Hacka undertiden alla ingredienser till dina fyllningar.
När degen är färdigjäst arbetar du den lite och delar den i två delar.
Kavla ut till en rektangel, 1/2 cm tjock.
På med fyllningen. Lämna ca 1 cm så är det lättare att få ihop rullen senare. 
Rulla ihop som en rulltårta.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skär rullen i 2-2,5 cm tjocka skivor och lägg på en plåt.
Låt jäsa i ca 15-20 minuter.
Pensla med uppvispat ägg.
Strö ev lite ost ovanpå bullarna.
Gräddas i mitten av ugnen ca 8-12 minuter.
Serveras varma.
 
 
Kommentera inlägget här: