hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Vaniljrulle med hallon och jordgubbsgrädde

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Vaniljrulle med hallon och jordgubbsgrädde

Kategori: Mjuka kakor

Lite eftermiddagsfika?!
Receptet har jag tagit ut tidningen Hembakat Nr 2 men jag använde både hallon och jordgubbar eftersom jag hade det hemma. Min fyllning blev inte så fast som jag hade önskat men den blev himla god ändå :) Det roliga var att testa mönstersmeten!! :)
 
 
Mönstersmet
1 äggvita
3/4 dl vetemjöl (hälften kakao om du vill ha brun färg)
1/4 socker
30 g rumsvarmt smör
 
Gör så här:
Rör ihop ingredienserna till en jämn och klumpfri smet. Tillsätt valfri hushållsfärg.
 
3 ägg 
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
Hallon/jordgubbsgrädde
3 dl vispgrädde
1-2 msk florsocker
250 g hallon och jordgubbar (frysta men upptinade)
ev röd hushållsfärg
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grade.
Täck en plåt med bakplåtspapper. Gör mönstersmeten och färga den med röd hushållsfärg.
Fyll en spritspåse med smeten använd smal rund tyll om du har (jag tog en 3 liters plastpåse och klippte ett litet hål och det gick utmärkt ) . Gör ett blommönster eller vad du nu väljer att ha för mönster, ränder eller prickar till exempel.
Ställ plåten i frysen i 10 minuter. Under tiden gör du smeten till rulltårtan.
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda ihop mjöl, vaniljsocker och bakpulver och sikta ner det i äggvispet. Vänd runt tills det blir en jämn smet.
 
Ta plåten ur frysen och bred försiktigt ut smeten ovanpå mönstret och grädda botten direkt mitt i ugnen ca 5 minuter. Låt den svalna.
 
Vänd botten upp och ner på ett bakplåtspapper och dra bort det första papperet. Vänd på botten så att mönstret ligger nedåt.
 
Hallongrädde: Vispa grädde och florsocker ganska fast. Tillsätt hallon, jordgubbar och ev hushållsfärg och rör om. Bred på fyllningen och rulla ihop. Förvara rulltårtan kallt!
 
Kommentera inlägget här: