hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Vetefläta

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Vetefläta

Kategori: Bröd

Hallå alla fikasugna!
Bullar har jag bakat många gånger men idag testade jag för första gången att göra Vetefläta.
I mina ögon blev den ju inte den vackraste skapelsen jag skådat...men ack så god!
Min fläta flöt ut och blev väldans bred, vet faktiskt inte varför då den såg kanonfin ut när jag satte in den i ugnen :)
Hittade receptet på en av mina nya favvo sidor:
http://kryddburken.se/tag/veteflata/
 
 
Ugnen ska vara på 175 grader.
 
Du behöver:
2,5 dl mjölk
100 g rumsvarmt
1/2 paket jäst (25g)
1/2 dl socker
1 krm salt
7-9 dl vetemjöl
 
Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
2 msk marsanpulver
3 msk vaniljsocker
2 tsk kanel
 
Före gräddning:
1 ägg
pärlsocker
flagad mandel
 
Topping efter gräddning:
1 dl marsankräm
2 msk florsockerglasyr (florsocker+vatten)
 
Gör såhär:
 
Ljumma mjölken och rör ut jästen med. 
Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig, gärna i maskin (jag gjorde med elvisp). Ta fram en plåt och lägg ett bakplåtspapper på.
Dela degen i tre delar och kavla till ca 35-40 cm*15 cm.
Bred på fyllningen och rulla ihop.
Gör likadant med resterande två.
Fläta en vetelängd, börja från mitten och fläta ut mot varje ände som du sedan fäster under flätan.
Täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter.
Pensla flätan med uppvispat ägg och häll på pärlsocker och flagad mandel.
Grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter.
Låt svalna på galler.
Dekorera sedan med marsankräm som du klickar ut ovanpå och ringla sedan florsockerglasyr över.
 
Sen är det bara att njuuuta!
Kommentera inlägget här: