hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Energibröd

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Energibröd

Kategori: Bröd

Morning på er där ute!
I Hembakat tidningen Nr 4 finns ett recept på Energibröd.
Jag älskar grovt bröd men är det någonting jag verkligen inte gillar så är det RUSSIN!
Därför kommer här min egna variant på Energibröd :)
 
 
Du behöver:
2 dl havregryn
6 dl rågsikt
½ dl linfrön
½ dl valnötter
1 dl hasselnötter
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 äpple, oskalat, grovt rivet
1 dl torkade aprikoser
2 msk mörk sirap
4 dl naturell yoghurt
 
Gör så här:
Sätt ugenen på 175 grader.
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 25x30 cm. 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Vänd ner det rivna äpplet och de grovhackade aprikoserna i blandningen.
Blanda i sirap och yoghurt och arbeta snabbt ihop till en deg.
Fördela degen i långpannan. 
Strö över solrosfrön.
Grädda brödet mitt i ugnen i 50-60 minuter.
Låt det ligga kvar i formen i ca 10 minuter och sedan svalna under bakduk. 
Skär det i rutor.
 

KOMMENTARER:

  • nicolinda.blogg.se säger:
    2014-06-20 | 18:10:49
    Bloggadress: http://nicolinda.blogg.se/

    Jag måste bara baka detta! Superbra ju. Jag gillar inte heller russin, speciellt inte i bröd. Inte frukt i bröd heller, det blir så galet sött då. Inte gott! Men detta bröd utan russin och sådär, verkar hur gott som helst.

    Glad midsommar!

  • Lydia Elstig säger:
    2014-06-21 | 12:21:49
    Bloggadress: http://lydiaelstigs.blogg.se/

    så gott!

Kommentera inlägget här: