hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Banana chocolate chip cupcakes med nutella

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Banana chocolate chip cupcakes med nutella

Kategori: Cupcakes

 
God "tidig" morgon!
Ni kan tro att jag har spanat länge på dessa cupcakes i Hembakat tidningen! 
Men jag är inte speciellt förtjust i cupcakes, jag tycker oftast det blir "too much".
Igår kunde jag inte motstå längre, så nu är jag av med cupcakesoskulden ;)
Suveränt goda blev dem, men såklart väldans mäktiga!!
 
Blev ingen karamelliserad banan på toppen då jag inte äger någon gasbrännare.
Och de hade blivit 100 gånger snyggare i svarta formar, men det fanns inga att köpa :(
 
 
Ca 15 st
 
Du behöver:
4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
3 mogna bananer
2 dl strösocker
2 st ägg
1 ¾ dl vegetabilisk olja
50 g choklad chip, mörka
½ dl mjölk
 
Nutellafrosting
150 g mörk choklad, 70 procent
250 g osaltat smör, rumsvarmt
2 ½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
¼ tsk salt
1 dl Nutella
 
Karamelliserad banan
1-2 bananer
strösocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader (varmluft). Ställ 14-15 cupcakesformar i en muffinsplåt.
Blanda mjöl och bikarbonat i en bunke.
Mosa bananerna och vispa dem med strösocker i en annan bunke.
Vispa ner äggen, ett i taget.
Rör ner olja och blanda till en slät smet.
Vänd ner mjölet och chokladen och sist mjölken. Blanda till en slät smet.
Fyll ¾ av formarna med smet.
Grädda cupcakesen mitt i ugnen i ca 25 min. 
Låt dem svalna.
Frosting: Hacka chokladen och smält den försiktigt över vattenbad eller i micron.
Låt den svalna till ljummen temperatur.
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och salt fluffigt i en bunke.
Tillsätt Nutella samt smält choklad och vispa ordentligt.
Om frostingen känns för lös kan den stå i kylen i ca 10 min för att stelna lite.
Karamelliserad banan: Skiva bananerna i lagom tjocka bitar. Strö över socker och bränn av ytan på bananerna med en gasbrännare.
Spritsa frosting på varje cupcake och dekorera med bananbitar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • nicolinda.blogg.se säger:
    2014-06-20 | 18:12:51
    Bloggadress: http://nicolinda.blogg.se/

    Har du bakat snickers cupcakes någon gång eller liknande? Ifall du har det, skulle du kunna länka mig det inlägget? :)

    Svar: Nej det har jag inte, men tack för tipset! :)
    Lizette

  • nicolinda.blogg.se säger:
    2014-06-21 | 17:16:12
    Bloggadress: http://nicolinda.blogg.se/

    Svar på svar: Okej! Jag har hört att det är himmelskt med snickers cupcakes. Så jag vill testa själv men inte sett någon svensk försöka sig på det, hehe.. Iaf inte än :)

Kommentera inlägget här: