hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Bananoffee Pie

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Bananoffee Pie

Kategori: Pajer, Tårtor

Gjorde en enkel men kanongod tårta till morsdag som jag tänkte tipsat er om lite tidigare. 
Tyvärr har det inte funnits tid förens nu :(
Ni får helt enkelt komma på någon annan bra anledning att fira med tårta :)
Jag hade ingen daim hemma så jag rev choklad över istället. Men kan tänka mig att den hade varit ännu godare med daim!
Vi åt tårtan lite i omgångar så jag hoppade över att lägga bananer ovanpå, de hade blivit så bruna och fula då.
 
 
 
Du behöver:
1 burk karamelliserad mjölk
150 g smör
300 g digestivekex
3-4 bananer
1 ½ dubbeldaim
3 dl vispgrädde
 
Gör så här:
Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med plastfolie.
Smält smöret.
Smula digestivekexen för hand eller i matberedare.
Blanda med smöret.
Tryck ut blandningen på botten av formen.
Ställ i kylen i 1 timme.
Finhacka daimen.
Vispa grädden fast.
Lossa kanten från botten.
Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg botten på ett fat.
Bred på kolakrämen (karamelliserade mjölken).
Ställ kallt fram till servering.
Precis innan servering skala och skär upp bananen, lägg bananmynten över kolakrämen, bred över grädden. 
Toppa med ytterligare lite skivad banan och den goda daimkrossen.
 
 
 Receptet hittar du här :
 
 
Kommentera inlägget här: