hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Marängkrisptårta

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Marängkrisptårta

Kategori: Tårtor

Härliga lördagsmorgon!
Här började dagen vid kl 6.30 och det är minsann sovmorgon i det här huset :)
Känner att jag inte har hunnit uppdatera bloggen så flitigt sista tiden, men idag ska jag ta mig i kragen!
Det har varit för mycket jobb och för lite blogg helt enkelt :)
 
Denna marängtårta bjöd jag på då min dotter Nova fyllde 4 år.
Dagen innan förberedde jag marängbottnar som jag sedan lät stå framme på bänken med bara en kökshanduk över.
Även smörkrämen gå utmärkt att förbereda och ställa i kylen.
 
 
 
Du behöver:
 
Marängbottnar
4 äggvitor
3 dl strösocker
3 dl ricekrispies
 
Smörkräm
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
100 gram smör
 
Garnering
ca 4 dl vispgrädde
ca 25 gram mörk choklad
 
Gör så här:
Dela äggen och lägg äggvitorna i en torr och fettfri vispskål, helst inte i plast. 
Äggulorna häller du i en liten skål och sätter plast över, ställ dem i kylen.
Vispa äggvitan hårt en liten stund. Sänk sedan hastigheten och häll i sockret sakta medans du vispar.
Sen är det bara att vispa tills smeten blir så fast att du kan vända skålen upp och ner utan att smeten rör sig alls.
Vänd försiktigt ner ricekrispies.
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut smeten. Ca 30x40 cm.
Smeten kommer inte att flyta ut.
Grädda i ugnen i 125 grader i 1 timme. Stäng av värmen och låt stå ytterligare 15 minuter i ugnen.
Öppna inte ugnen under dessa 15 minuter!
Stjälp upp marängkakan på ett galler och dra försiktigt bort bakplåtspappret medan marängen är varm så lossnar det lätt.
Lägg en kökshandduk över och låt stå framme i rumstemperatur.
Smörkräm: Blanda äggulor, socker, vetemjöl och grädde i en kastrull.
Vispa hela tiden och sjud såsen på svag värme tills den tjocknar, 3-5 minuter. Ta av kastrullen från spisen.
Tillsätt smöret klickvis och rör tills det har smält. 
Häll upp smörkrämen i en skål, sätt plast över och ställ i kylen tills den är kall.
Vispa grädden till garneringen. 
Smält chokladen över vattenbad eller i micro.
Lägg ihop tårtan precis innan servering, den är inte så god att spara då marängen gärna smälter lite dagen efter.
Så det är bara att äta! :)
Lägg den minst snygga bottnen underst och bred på smörkrämen. 
Lägg sedan den andra bottnen ovanpå. 
Bred på grädde och ringla över den smälta chokladen.
 
Man kan lägga banan, jordgubbar eller nötter i tårtan om man vill :)
 
Man kan även göra en rund tårta, här är en variant som jag gjorde till min pappa på farsdag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: