hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Äppelmuffins med crumble

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Äppelmuffins med crumble

Kategori: Mjuka kakor

Godkväll gott folk!
Underbart väder, helg, och jag fick lite tid över för att baka! Yeeeey!
Har dock lite ångest att jag inte hunnit med att ta tillvara på alla äpplen, nu kan jag stilla mitt dåliga samvete med att jag iallafall har tagit hand om två stycken :)
 
 
Du behöver:
 
Muffins
100 g smör
2 st ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
 
Fyllning
2 äpple
2 msk strösocker
2 tsk kanel
1 msk smör till stekning
 
Smuldeg
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 dl strösocker
 
Gör så här:
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smält smör och mjölk.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Hacka äpplen i bitar.
Stek på dem i smör, socker och kanel.
Låt svalna en aning.
Vänd ner äppelblandningen i smeten.
Fördela i 12 st stora muffinsformar till 2/3 av formen.
Nyp ihop alla ingredienser till smuldegen. 
Strö denna över de fyllda muffinsformarna.
Grädda i 200 grader varmluft i ca 20 minuter. 
Vill du ej använda varmluft utan vanlig värme höjer du bara med 20-25 grader ifrån de ursprungliga graderna.
 
Vi fikade på dem när de fortfarande var ljumma. 
Vill man göra det till en mer festlig efterrätt kan jag tänka mig att servera dem med lite vaniljsås :)
 
Jag fick ganska mycket smuldeg över. Skulle nästan räckt till en sats till.
 
Receptet kommer härifrån:
 
 
Kommentera inlägget här: