hittarecept.se lizzebakar.blogg.se - Vanilj och blåbärsbullar

lizzebakar.blogg.se

Baka för att det är kul och avslappnande!

Vanilj och blåbärsbullar

Kategori: Bakelser, Mjuka kakor

God morgon alla fina!!
Nu ligger jag lite efter igen med uppdateringarna, det är lätt hänt när man har tre goa ungar :)
Förra veckan fyllde min pappa år (har för mig det var 46...) och jag tänkte att han kunde få med sig lite go fika till jobbet.
Dessa läckerbitar bidde det :)
 
 
 
ca 24 stycken
Du behöver:
50 g jäst för söta degar
100 gram smör
3 ½ dl mjölk
1 dl strösocker
½ tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
½ tsk salt
10 dl vetemjöl
 
Fyllning
ca 2 dl vaniljkräm ( jag använde ekströms Marsán )
blåbärssylt
 
Pensling
1 ägg
 
Glasyr
2 ½ dl florsocker
1 äggvita
cirka 2 dl kokos
 
 
Gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Smält smör i en kastrull
Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm.
Rör ner lite av degvätskan i jästen och rör så att jästen löser sig.
Tillsätt resten av degvätskan, socker, bakpulver, kardemumma, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta ihop till en kladdfri deg och låt den jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den något.
Dela degen i 24 delar. 
Rulla en bulle av avrje del och lägg dem på bakplåtsbeklädda plåtar.
Låt bullarna jäsa i ca 30 minuter.
Blanda ihop vaniljkrämen under tiden. Följ anvisningarna på paketet.
Gör en grop med pekpingret i bullarna och pensla dem med ägg.
Fyll dem med vaniljkräm och blåbärssylt.
Grädda dem i 225 grader i 8-10 minuter.
Låt bullarna svalna på galler.
Rör ihop florsocker och äggvita, blandningen ska vara tjock.
Använd gärna elvisp.
Ringla på florsockret och doppa dem i kokos.
 
Receptet är från Mitt kök som för övrigt har massor med bra recept, så gå gärna in och kika :)
Kommentera inlägget här: